CASCO Biztosítás, Lakás és Utasbiztosítási díjszámítás és kalkulátor egy helyen - AXON Biztosítási Alkusz Kft. - Az összes Biztosító ajánlata egy helyen.
Futóműbeállítás
Általános információk a futóműbeállításról.
A futómű diagnosztika a kerék és futómű-beállítási paraméterek méréstechnikája,amelyhez
elsőként a mérési viszonyítási rendszert kell definiálni:
A futőmű-beállító késülékek a futómű geometriaijellemzői közül számosat a gravitációs erőtér
irányához(a gravitáció vektor által kijelölt függőleges irány)viszonyítanak.Emiatt előfeltétel,hogy
a mérés során a jármű vízszintes síkon áljon.
A többi futómű jellemző mérése pedig valamilyen-a járműre jellemző-jellegzetes tengelyhez
viszonyítva történik.
Kerékösszetartás
A kerékösszetartás a kétoldali keréksíkok kerékpánt átmérőnyi hosszon vett
távolságváltoztatásának nagysága a vizszintben.Az általános definicció szerint mértékegysége mm.
Amennyiben azonban a jármű vonatkoztatási tengelyéhez (szimezriatengely , tényleges
menettengely) viszonyítva mérjük,fog-szögperc dimenzióban kapjuk meg az értéket. Végül ha a
kerékpánt átmérőnél nagyon hoszra vonatkoztatjuk (pl: a tengelytávra) akkor mértékegysége
mm/m. A kerékösszetertás pozitív,ha a kerékpántok távolsága elöl kisebb mint hátul.Az egyedi
kerékösszetartás az eggyik oldali kerék vonatkoztatási bezárt szöget jelenti. Négyfejes műszer
esetén a vonatkoztatási tengely a hátsó tengelynél a jármű szimetriatengelye, míg az első
tengelynél a tényleges menettengely.
Kerékdőlés
A kerékdőlés a kerék síkjaés a jármű menetiránya merőleges sík metszésvonalának a
füddőlegessel bezárt szöge.
Értéke pozitív,ha a kerék a függőlegeshez képest kifelé és negatívha befelé dől.
A dőlést fokban mérjük az alábbi peremfeltételek szerint:
hátsó kerekek dőlése:egyenesmenti helyzetben,
első kerekek dőlése:kormánykerék közép helyzetben.
A kerékdőlés nem megfelelő értéke az alábbi hibákat okozhatja:
tulságosan nagy negatív kerékdőlés:nagy sebességnél jobb oldalvezetés,de egyben növekvő
tengelytehelés és tulhevülő gumiabroncs,
tulságosan kis mértékü pozitív kerékdőlés:hosszabb oldalvezetés,nagyobb mértékü
abroncskopás.
Tengelyeltolódás
A tengelyeltolódáson a nyomtávkülömbség szögének szögfelezője és a tényleges menettengely által
bezárt szög.Értéke pozitív,ha a tengely jobbra tolódott el.
A kimért zenygely-helyzet hibák a karosszérajavítás elött fontos információkkal szolgálhatnak.Ezek
a rendelletlenségek ugyanis általában mechanikai sérülésekre vezethetők vissza.
Utánfutás(csaphátradőlés)
a csapterpesztés a tengelycsonkcsap középvonala(valóságos vagyképzetes) és a függőleges
által bezárt szög vetülete a menetiránnyal párhuzamos függőleges síkon.
értéke pozitív, ha a tengelycsap felső vége a függőlegestől hátrafelé dől.
utánfutás nem megyfelelő értékéből eredő hibák:
az utánfutás mértéke túlságosan nagy (pozitív):nagy kormányzási erő szükséglet (nehéz kormányzás)
az utánfutás értéke túlságosan kicsi (negatív):rosz kormányvisszatéritő hatás,gumiabroncs élettartam
csökkenés,
eltérő kétoldali utánnfutás:az autó "elhúz"
a csapterpesztés és az utánnfutás értéke csupán közvetetten,balra-jobbra 20 fokkal (illetve
eggyes esetekben 10 fokkal) történő alákormányzás során mérhető meg.
Kormánylegördülési sugár:
a kormánylegördülési sugár a gumiabroncs felfekvési talpfelületének középpontja és a
meghosszabított kormányzási tengely útfelülettel alkotott metszéspontja közötti távolság.
a kormánylegördülési sugár megfelelő értékéből eredő hibák:
pozitív kormánygördülési sugár:stabil egyenes menetet biztosít,de ellenkormányzásnál
eggyenlőtlen fékhatást okoz,
negatív kormánylegördülési sugár: eggyenlőtlen fékhatás esetén autómatikusan ellenirányú
kormányelfordulást okoz,vezetőnek tehát erősen kell tartania a kormánykereket,
nulla értékü kormánygördülési sugár:fékezésnél történő oldalra húzáskor vagy defekt
esetén megakadályozza a zavaró erők átvitelét a kormánykerékre és ezzel a nagy
kormányzási erő igényt.
szükségessége a külső és belső íven haladó kerekek fordulási sugár-eltérésből adódik.
A kormányzási szögeltérés mérése a kormánytrapéz megfelelő működéséről ad felvilágisítást.
a kanyarodási szögeltérés nem megyfelelő értéke esetén megnő az abroncskopás és ívmenetben
a jármű kitörket a kanyarból.
Dőlésszög:
a dőlésszög a tengely volnal és a függőleges szaggatott vonal("a" ill "b") által bezárt szög.
Kanyarodási szögeltartás:
a kanyarodási szögeltérés s kétoldali kormányzott kerekek talpfelületének elfordulási
szögkülömbsége az eggyik(általában a belső) kerék 20fokos bekormányzása esetén.